Heerde - Goederenloods

Artikelnummer: LC43
Artikel 7 van 27
€ 124,95 (inclusief btw)

De Spoorlijn ApeldoornZwolle ('Baronnenlijn') is tussen 1887 en 1889 door de Koninglijke Nederlandsche Locaalspoorweg- Maatschappij aangelegd. Zijn bijnaam Baronnenlijn dankte de lijn aan de vele (adellijke) notabelen die woonden in de plaatsen langs het spoor. In 1913 werd nog een zijtak van Hattem naar Kampen Zuid aangelegd. Deze lijn bleek al snel onrendabel en werd in 1933 gesloten. In 1950 werd ook het personenvervoer op de rest van de Baronnenlijn gestaakt. De voormalige spoorlijn is nu grotendeels geasfalteerd en in gebruik als fietsroute.

Langs de spoorlijn werden voornamelijk de standaardstations van de KNLS gebouwd. Het Loo kreeg in 1886 een uniek ontwerp. In Apeldoorn en Hattemerbroek werd gebruikgemaakt van de bestaande stations van respectievelijk de HSM en de NCS. Epe, Heerde en Hattem kregen grote stationsgebouwen van het type 1e klasse. In Vaassen werd een standaard stationsgebouw 2e klasse gebouwd. Emst en Wapenveld kregen een stationsgebouw 3e klasse. Kampen Zuid kreeg in 1913 een stationsgebouw in de stijl die bij de HSM gebruikelijk was. Dit gebouw werd na ruim twintig jaar alweer gesloopt. Behalve het stationsgebouw van Wapenveld, Heerde en Vaassen zijn alle gebouwen na de sluiting van de Baronnenlijn begin jaren 70 gesloopt.

Elke station had een eigen inpandig goederenloodsje. Maar 2 stations kregen een eigen goederenloods namelijk Epe en Heerde. De loods verschilt op een paar details van elkaar maar over het algemeen delen ze het ontwerp.

© 2018 - 2024 Lars op 't Hof Scenery | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel