Heerde - Stationsgebouw
Artikelnummer: LC40De Spoorlijn ApeldoornZwolle ('Baronnenlijn') is tussen 1887 en 1889 door de Koninglijke Nederlandsche Locaalspoorweg- Maatschappij aangelegd. Zijn bijnaam Baronnenlijn dankte de lijn aan de vele (adellijke) notabelen die woonden in de plaatsen langs het spoor. In 1913 werd nog een zijtak van Hattem naar Kampen Zuid aangelegd. Deze lijn bleek al snel onrendabel en werd in 1933 gesloten. In 1950 werd ook het personenvervoer op de rest van de Baronnenlijn gestaakt. De voormalige spoorlijn is nu grotendeels geasfalteerd en in gebruik als fietsroute.
Langs de spoorlijn werden voornamelijk de standaardstations van de KNLS gebouwd. Het Loo kreeg in 1886 een uniek ontwerp. In Apeldoorn en Hattemerbroek werd gebruikgemaakt van de bestaande stations van respectievelijk de HSM en de NCS. Epe, Heerde en Hattem kregen grote stationsgebouwen van het type 1e klasse. In Vaassen werd een standaard stationsgebouw 2e klasse gebouwd. Emst en Wapenveld kregen een stationsgebouw 3e klasse. Kampen Zuid kreeg in 1913 een stationsgebouw in de stijl die bij de HSM gebruikelijk was. Dit gebouw werd na ruim twintig jaar alweer gesloopt. Behalve het stationsgebouw van Wapenveld, Heerde en Vaassen zijn alle gebouwen na de sluiting van de Baronnenlijn begin jaren 70 gesloopt.
Station Heerde (geografische afkorting Hrd) was een station aan de voormalige Baronnenlijn tussen Apeldoorn en Zwolle. Het station van Heerde was geopend van 2 september 1887 tot 8 oktober 1950. Dit stationsontwerp werd Standaardtype KNLS genoemd en werd voor diverse spoorwegstations gebruikt in de jaren 80 van de 19e eeuw. De architect was K.H. van Brederode. Het stationstype is in drie soorten ingedeeld, dit station viel binnen het type KNLS 1e klasse.